Élni akarsz? Akkor Mozdulj! 2.rész

Nyomtatás E-mail

Élni akarsz? Akkor Mozdulj!

2. rész

Ahogy a cikkem előző részében ígértem, most a gerinc leggyakoribb problémáival, azok megelőzésével és kezelési módszereivel foglalkozok.

Majd leszakad a derekam!

Gyakran hallani ezt a panaszt, és az ember már nyúl is valamelyik fájdalomcsillapítóért, mert azt gondolja, hogy ez segít. És időlegesen valóban segít is, de a probléma igazi gyökerét nem szünteti meg.  A majd leszakad a derekam érzés, a Hagyományos kínai orvoslás szerint a vese elégtelen működésére vezethető vissza. Az első lépés ennek a kellemetlen betegségnek a megszüntetése során, az ivási szokásaink megvizsgálása.  Persze itt nem az alkohol fogyasztásra gondolok, hanem a víz ivásra. Egy átlagos alkatú (testsúlyú) embernek napi kb. 2,5 liter vizet kellene meginnia ahhoz, hogy a szervezete hatékonyan tudja kiválasztani a méreganyagokat a vérből, és azokat ki tudja üríteni a vizelettel. Ha nem viszünk be ennyi tiszta vizet, akkor a vese nem tudja kiüríteni a részben a működésünk során keletkezett, részben a táplálékkal bevitt méreganyagokat, és azok folyamatosan rakódnak le bennünk, sok-sok betegség lehetséges forrását (pl. elhízást, ízületi panaszokat, szív és keringési panaszokat, stb.) okozva.

A 2,5 l víz természetesen tisztán értendő, a levessel, gyümölcsökkel bevitt folyadékot, a szervezet felhasználja a száraz anyag feldolgozása során, azt a méregtelenítésre nem, vagy csak nagyon kis mennyiségben tudja fordítani.

Különböző Chí Kung gyakorlatok segítségével szintén lehet a vese működését javítani, ezeket egy későbbi cikkben mutatom be, illetve Chí Kung foglalkozásainkon elsajátíthatók, illetve terveim szerint a www.youtube.com web oldalon kis videók formájában is elhelyezem. A videók felkerüléséről a www.egeszsegbar.hu illetve a www.taichi-wu.eu web oldalon is hírt adunk, illetve erre az oldalra a „videók” menübe is elhelyezem őket.

Segítség, gerincsérvem van!

A gerinc sérv, vagy, hogy pontosabban fogalmazzak, a porckorong kitüremkedés, egy nagyon kellemetlen és fájdalmas állapot. Ahhoz, hogy megértsük a kialakulását, célszerű megismerni gerinc felépítését is.

A gerincoszlop csigolyákból, és a köztük elhelyezkedő porckorongokból áll.

A csigolyákhoz izmok, inak, szalagok tapadnak, amelyek egységes egészként kezelik a gerincet, és szabályozzák annak mozgását. A csigolyák anyaga csont, míg a porckorong egy különleges szerkezet.  Középen egy tömör, de rugalmas, „kocsonyás” anyag található, ezt veszik körül hagymalevél szerűen a kötőszövet rétegek.

Amikor hirtelen mozdulat, vagy tartós terhelés hatására az izmok valamely irányba elmozdítják a csigolyát, akkor a porckorongra nehezedő egyenletes terhelés hirtelen megváltozik, és a porckorong középen lévő kocsonyás mag valamely irányba kitüremkedik. Amennyiben ez a kitüremkedés állandósul, azaz a porckorong és a csigolya ebben a rossz pozícióban marad, akkor beszélünk porckorong kiboltosulásról, vagy kitüremkedésről.

Ilyenkor gyakori, hogy a porckorong egy vagy több kilépő idegszálat nyom, és emiatt zsibbadás, égő fájdalom lép fel, vagy épp érzéketlenné válik a test (főleg a lábnál gyakori ez) bizonyos része.

Ilyenkor az idegsebész két dolgot szokott tenni. Vagy műtétet javasol, vagy ha az még nem szükségszerű, akkor gyógytornát, illetve különböző kimozgatásos „masszázst” ír elő a páciensnek, abból az egyszerű tényből kiindulva, hogy amelyik izom elhúzta a csigolyát a helyéről, az képes vissza húzni is.

Nagyon jó hatásfokkal használható kisebb problémák esetén az ún. gravitációs pad, amely orvosi segédeszközként elősegíti a gerinc terhelésmentes „széthúzását” és ezzel a csigolyák helyre igazodását is. Fontos, hogy ezt csak megfelelően képzett szakember közreműködésével célszerű végezni.

Bár a gerincsérv, a leggyakrabban a lumbális, illetve a nyaki szakaszon alakul ki, de gyakorlatilag bármely két csigolya között elő fordulhat.

Megelőzésének legjobb módja a MEGFELELŐ MOZGÁS! … NEM!!!! A konyhában végzett mosogatás, a teljes lakás feltakarítása, a vasaló asztal felett való görnyedés, a munkahelyen végzett autószerelés, vagy éppen szalag munka nem megfelelő. Ez csak bizonyos izmokat mozgat meg, és azokat is általában egysíkúan terheli. Ezzel pedig nem átmozgatja őket, hanem fáradttá és ezzel együtt merevvé, kötötté teszi, nagyban növelve a gerincsérv veszélyét. Mozogni mindig lehet, csak akarni kell. Ha valaki ülő munkát végez, legalább egyszer álljon fel, sétáljon 5 percet, ülve csavarja el a felső testét és a csípőjét ellentétes irányba, a karfára támaszkodva emelkedjen fel, és hagyja egy kicsit szabadon függeni a fenekét, (ezzel tehermentesíti az addig összenyomott porckorongokat is), és használjon lábtámaszt. Ma már néhány ezer forintért lehet kapni „aktív párnát” ami folyamatos mozgásra, egyensúlyozásra kényszeríti a gerincet, és észrevétlen, de egész nap mozgatjuk, tornásztatjuk a hátunkat.

Ha valaki fizikai munkát végez, igenis szánjon rá időt, hogy rendszeresen megmozgatja elgémberedett tagjait, megcsavargassa a testét, kinyújtózik. Ezek az apró, kevés időt igénylő mozgások nagy segítségek a szervezetünknek. Persze ez még mindig nem elég, hetente legalább kétszer járjunk el valahova intenzíven mozogni. Természetesen, kiki az alkatának és képességeinek megfelelő mozgást válassza. Van, akinek a napi egy óra „gyors” séta is intenzív, és van, akinek egy 1 órás fitnesz edzés szükséges.

Ha valaki nem tud, vagy nem akar rendszeresen mozogni, számára még fontosabb, hogy legalább két- három hetente, de inkább hetente elmenjen egy masszőrhöz, ahol átmozgatják, kilazítják az izmait, megszüntetik az izomcsomókat, javítják a testben a vér-, a nyirok-, és az energiakeringést, megelőzik a nagyobb problémák kialakulását.

FIGYELEM: A MASZÁZS NEM LUXUS!!!

Sokan azt mondják: Ó, a masszázs drága, és felesleges dolog. … Vajon ezek az emberek minden nap mosnak fogat, hogy ne romoljon el? A testünk ugyan ilyen. Ha rendszeresen törődünk vele, megelőzhetjük a későbbi fájdalmas és költséges (gyógyszerek, munkából kiesés ideje, kórházi kezelés, fájdalom, stb.) problémákat.

 

Jusson mindenkor eszünkbe, a kínai bölcsesség:

„Ha nincs időd az egészségedre, akkor majd lesz időd a betegségedre.”

A következő cikkben a derék fájással, az ülőideg gyulladással és ezek megelőzésének lehetőségeivel foglalkozok.

 

Tóth Zoltán Tai Chi Chí Kung mester – kínai masszőr

(20/9-440-134)

 

 
free pokerfree poker

Keresés

Egész-ség Bár Klub

Jelöljön a Facebookon!

Reklámok

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Adatvédelem - Impresszum - Médiaajánlat - Oldaltérkép