Az óvodai beilleszkedést mivel segítheti a család?

Nyomtatás E-mail

Az óvodai beilleszkedést mivel segítheti a család?

 

Fontos szempont, hogy minden óvodának és óvónőnek megvan a saját szemlélete, pedagógiai attitűdje emellett a szülőknek is vannak saját elképzeléseik a gyermeknevelésről, ezért a legjobb, ha az óvodai szabályrendszer, ritmus, szokásrend, és a gyermek önállósági szintje nagyjából egybe esik az otthoni elvárásokkal. Így ez a kettő összehangoltan tud működni. Nagyon fontos, hogy az otthoni szemlélet és kommunikáció támogassa azt az elvárást, amit az óvoda képvisel. Ha véletlenül mégis hiba csúszik a rendszerbe, és úgy érezzük, hogy az esetleges óvodai konfliktushelyzetben a gyermekünk mellé kell állnunk, jobb azt közvetlenül a pedagógussal megbeszélni és tisztázni, a gyermek felé továbbra is elsősorban azt képviselve, hogy próbáljon meg beilleszkedni. Vannak olyan   gyerekek  is, akiknél problémás a szülőtől való elszakadás, ilyenkor fontos az, hogy ha nyugtalan is a gyermek, ne nyújtsuk a búcsút. Minél hosszabb a búcsúzkodás, annál nehezebb az elszakadás, mélyebb a gyermek fájdalma, és hosszabb idő kell, hogy visszataláljon a közösségbe. Gyakran javaslom a szülőknek, hogy otthon kicsi babákkal vagy bábokkal bábozzanak a gyermekkel. Ezekből a spontán bábjátékokból, amikor együtt szőjük a történetet, rengeteg napi információt kaphatunk. Így sikerül felfedni, hogy mi is van a gyermekben most, mi okoz neki gondot. Ezzel a módszerrel ugynakkor segítjük is feldolgozni az őt ért élményeket. Ha van olyan dolog, amiben elakadt, de nem tudja megfogalmazni, önmagában a játék fel tudja ezt oldani, mert kifejezheti érzéseit. Javasolni szoktam, hogy mondjuk, péntek délutánra hívjanak magukhoz egy-két gyermeket közös játékra, akivel szívesen barátkozik az óvodában. Egy zárkózott gyermeknek, aki kicsit szorongóbb, bátortalanabb ez nagy segítség, mert otthoni terepen, saját játékai közt, saját udvarában, ismert helyen tud kibontakozni. Fontos, hogy ne legyen tömeg. Ha már a család is összeismerkedett, ez a nyitottság jó hatású a gyermekek szempontjából. Segíti az óvodán belüli kapcsolatokat is.

 

A mai felfokozott, zaklatott világunkban fontos megteremteni azt, hogy egy gyermekre úgy tudjunk időt fordítani, hogy teljes figyelmünk felé fordul. Akár milyen rövid időnk van is, fontos, hogy ilyenkor telefonunk ne csörögjön, közbe ne mosogassunk, ne nézzünk tévét stb. Jó a közös munka, közös étkezés, de sok helyen még ilyenkor is a tévét nézik, nem egymásra figyelnek.

 

Meg kell találni azt a szituációt, azt a kuckót, ami a gyermeknek és nekünk is jó, és nyugodt körülmények között tudunk egymásra figyelni. Ez nagyon fontos. Ha olyan periódusban van az életünk, hogy ez hiányzik belőle, fontos törekednünk arra, hogy újra megteremtsük. Hiszen egyikünk sem tökéletes, az életünk meg különösen nem az. Ha a gyermek valamilyen problémával küzd, fontos hogy a szülő és az óvónő is adjon neki időt a dolog megoldására. Közvetítsük a gyermek felé, hogy van ideje a szokásokat elsajátítani. Ha nem passzol az óvónő és a gyermek személyisége, és van egy feszültség közöttük, fontos hogy a szülő és a pedagógus viszonylag gyakran kommunikáljanak egymással a gyermek érdekében. Ha szót értenek azok, akik a gyermek körül vannak, akkor közösen segíthetik a gyermek problémáinak megoldását. Nem kell minden nehéz helyzetből kivenni a gyermeket, mert meg kell tanulnia a saját küzdelmeit megvívni, saját megküzdési stratégiáit kiépíteni. Nem helyes bármilyen probléma esetén a pedagógust otthon szidni és elvárni utána a gyermektől, hogy menjen vissza az óvodába és oldja meg maga a helyzetet.

 

A szobatisztaság is aktuális téma az óvodába kerülő gyermekeknél.5 éves kor alatt ez lehet probléma, de nem betegség, egyszerűen egy még nem kiépült mechanizmus. A szülő azért nem árt ha felkeres egy szakembert, mert néhány tanács segíthet a probléma megoldásában. Fontos, hogy mindig legyen váltóruhája, így a kellemetlen helyzetek elkerülhetők. Soha ne szidjuk, és ne büntessük a gyermeket ezért. Rendszeres biliztetéssel, melyhez eredmény esetén jutalmazás is társul, motiválni lehet a gyereket. Egy kis matrica, melyet beragaszthat egy füzetbe, gyűjti és mindig nézegetheti, segíti a reflex megerősítését. Az óvónők biztosan partnerek lesznek egy ilyen esetben, ha megkérik őket.

 

Dr. Sarungi Emőke

felnőtt- és gyermekpszichiáter, művészetterapeuta

 
free pokerfree poker

Keresés

Egész-ség Bár Klub

Jelöljön a Facebookon!

Reklámok

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Adatvédelem - Impresszum - Médiaajánlat - Oldaltérkép