Hogyan étkezzünk egészségesen, jóízűen

Nyomtatás E-mail

Hogyan étkezzünk egészségesen, jóízűen?   

Köznyelven, mindenki számára érthetően szeretném leírni, hogy az ásványi anyagokban, rostokban gazdag változatos táplálkozás, az egyénre szabott napi rendszeres testmozgás az  alapja az ideális testsúlynak, a betegségmentes életnek, a jelenleginél hosszabb átlagéletkornak. Lehangoló st atisztikai adatok szembesítenek bennünket a cigaretta, az alkohol, az önmagunk testi-lelki épségét hanyagoló életmód romboló hatásával. A tinédzserek káros szenvedélyei veszélyeztetik a megszületendő generáció egészségét. Több odafigyelésre, hatékonyabb felvilágosító munkára van szükség!   Hazánkban az átlagéletkort alacsonyan tartó súlyos népbetegségek, mint pl. a magas vérnyomás, cukorbetegség, emelkedett szérum koleszterin szint, javíthatóak helyes életmódbeli változtatásokkal. Sohasem késő elsajátítani a tapasztalatokon alapuló helyes étkezési szokásokat, melyek segítenek a rohanó világunk okozta stressz kezelésében, hozzájárulnak a szépkorúak a derűs idős korának a meghosszabbításához. Ha szánunk időt az egyszerű, kíméletes, relaxáló masszázs elsajátítására, akkor családunkban, szűkebb környezetünkben harmonikus viszonyokat, nyugalmat vagyunk képesek teremteni, mely hétköznapjainkat is örömtelivé teszi. Írásom egyszerű, mindenkihez szóló életmód vezetési tanácsokat tartalmaz. Köztudomású, hogy helyes életmóddal, egészséges táplálkozással, a népbetegségek nagy része megelőzhető, életkilátásaink javulnak, az értelmes, élvezhető élet évei növelhetők. Erről szeretnék közvetlen, közérthető módon néhány gondolatot megosztani Önökkel. Az életmód változtatás rendkívül nehéz, hiszen a családok több generációs szokásait kell, a mai kor, a jelenlegi körülmények elvárásainak megfelelően átalakítani, esetenként elvetni. Úgy állítsuk össze étrendünket, hogy az ne a tiltáson alapuljon, hanem az egészséges ízletes alapanyagok használatán. Kialakult megbetegedések esetén az orvos utasításait már nem helyettesíthetjük gyógynövényekkel, táplálék kiegészítőkkel. Ne kísérletezzünk öngyógyítással, mert elfedjük a bajt, indokolt műtéti beavatkozást késleltethetünk! Térjünk rá a lényegre: hogyan is táplálkozzunk egészségesen, jóízűen? Az alábbiakban néhány alapanyagot, ill. elkészítési módot sorolok fel, melyek a könnyen emészthető, változatos, vitaminokban és nyomelemekben gazdag hétköznapi konyha, szerintem, legfontosabb elemei.

Délelőtt:

Minél több gyümölcsöt fogyasszunk! (banán, alma, körte, sárga-, őszibarack, narancs, ribizli, eper, ananász, szőlő, szilva, görögdinnye, grapefruit)Minden gyümölcs, zöldség akkor teljes értékű, megfelelő vitamin és ásványi anyagtartalmú, amikor az ökológiai termesztési ideje, vagyis szezon szerinti érése van. Törekedjünk arra, hogy friss, egészséges csonkolás nélküli bio árut vegyünk. Ne sajnáljuk az időt hetente kimenni érte a piacra. A sérült, romlott termék betegséget is okozhat szervezetünkben.

Ebédre:

Fehér húsokat (roston, grillezve, sütő fóliában, teflonban, cseréptálban elkészítve) friss salátával fogyasszunk. Egy napon belül törekedjünk a fehérje és a szénhidrát szétválasztására. A saláta zöldfűszerekkel és oliva olajjal (szőlőmag olajjal) ízesített yoghurttal leöntve kimondottan finom. Friss saláta alapanyagok: fejes saláta, búzacsíra, káposzta, zeller, uborka, retek, répa, paprika, paradicsom, torma, citrom. Egészséges a savanyú káposzta, cékla és a csalamádé.A talaj túlzott kihasználtsága, elsavasodása miatt a zöldségek vitamin és nyomelemtartalma sajnos a felére csökkent, ezért táplálék kiegészítőkre is szükség van. (Ilyen pl.: a szelén, króm, magnézium, karotin, cink, bio-glükózamin.) Az omega-3 zsírsav csökkenti a vérrög képződést, megakadályozza az erek elmeszesedését. (Tengeri hal, dió, mogyoró, repce olaj tartalmazza.) Napi 50 mg C-vitamin bevitele ajánlatos a szervezet anyagcsere folyamatainak biztosításához. Kerüljük a szintetikus multivitaminokat! A helyesen összeállított étrend néhány alapanyagának ajánlása: tökfélék (főző tök, patisson, cukkini, padlizsán), bab, borsó, lencse, (a hüvelyesek az Alzheimer kór prevenciójára kedvező hatásúak), gomba, karalábé, brokkoli, káposztafélék, spenót, spárga, szója (koleszterin szint csökkentő) burgonya, barna rizs, teljes kiőrlésű gabonafélék, rozskenyér. Kevesen tudják, hogy a zsírszegény módon elkészített töltött káposzta határozottan egészséges étel.

Ajánlott fűszerek: vöröshagyma, fokhagyma (mindkettőt bőségesen használjuk),petrezselyem, kapor, babérlevél, kömény, borsikafű, koriander, fehérbors, szegfűszeg, citromhéj, fahéj (zsírégető). Fontos, hogy a gyermekeket ne szoktassuk a zöldségek sózására! Csak jódozott sóval főzzünk. Édességnek friss vagy szárított gyümölcsöt, diós, mákos készítményeket, esetleg étcsokoládétegyünk. 

Vacsorára:

Könnyű étkezés javasolt, hiszen alváskor nem használódik fel annyi energia, mint napközben, és a bevitt kalória zsír formájában lerakódik. 18 óra után lehetőleg már ne együnk. Ajánlom a sovány sajtot, yoghurtot, (kalcium forrás) kefírt, alacsony zsír tartalmú tejfölt, sovány túrót, halat, baromfit, tojást mértékkel, zabkorpát, sült tököt. 1-2 dl igazi vörös bor lefekvés előtt kellemes és egészséges. A fentiekből is látszik, hogy téves az a nézet, hogy az egészséges táplálék túlzottan drága,csak a tehetősebb családok számára elérhető. Ügyeljünk arra, hogy a bevitt kalória egyensúlyban legyen a felhasznált energiával, így az elhízás veszélye még időben elkerülhető. Szokjuk meg, hogy lassan, apró falatokat együnk, naponta többször, keveset.Jellemző étkezési hiba, hogy kevés folyadékot fogyasztunk. A káros alkohol és koffein tartalmú italok tekintetében pedig sajnos az élen járunk. Ajánlott: buborék mentes nátrium szegény, kalciumban, magnéziumban gazdag ásványvíz, cukormentes tea, natúr, magas rosttartalmú gyümölcslé, bio minőségű zöldség lé formájában. A bőséges folyadékra való áttérést a fiziológiás méregtelenítés és az egyre melegebb éghajlat is indokolja. Sok helyen a hajszolt munkakörülmények miatt már délelőtt keveset isznak az emberek, melyet a nap során később sem pótolnak. Ez előbb-utóbb vesebetegséghez, emésztési zavarokhoz vezet. Zöld teával együtt (váltakozva) ajánlott a csalán (purin ürítő), borsmenta, jázmin, orvosi zsálya tea ivása. Kimondottan frissítő hatása van a hűtött gyümölcsteáknak, a cikóriának. A bodza készítmények ideg és immunerősítő hatásúak. Napi 2 liter folyadékot mindenképp igyunk meg. Ennyi szükséges a szervezetünkben képződő salakanyagok eltávolítására, kiürítésére. Édesítésre cukor helyett mézet használjunk!A fent vázolt étrend egyúttal megakadályozza a test elsavasodását, vagyis lassítja az elöregedést. A szervezet savasodása spektrofotometriai úton már objektíven mérhető. Különböző diagnosztikai eljárásokkal, mint az EKG bázisú technikai eszközök, vagy a testösszetétel analizátor, egzakt állapot felmérés könnyen elérhető.Az elsavasodott szervezetben porc, ízületi, kedélyállapotbeli (depresszió, agresszivitás) problémák jelentkeznek. (Kimondottan lúgosít a köles golyó, napraforgó mag, lenmag, szezámmag (őrölve) a tökfélék, a burgonya, a cickafark és a zsurló tea.) A köles golyók a gyermekek fognövekedését is kedvezően befolyásolják. Jó hatású a lúgos fürdő.A szervezetben keletkező, ill. a külvilágból származó egészségkárosító hatások ( pl.: dohányzás, erős UV sugárzás) révén létrejött reaktív szabad gyököket az antioxidánsok kötik le, megelőzve ezzel a rákos betegségek kialakulását. Ezek természetes formában elsősorban az úgy nevezett vörös húsú gyümölcsökben (ribizli, áfonya, fekete bodza, szeder, kékszőlő és citrusfélék) található bioflavonoidok, melyeknek gyulladáscsökkentő, vírus és baktérium ellenes hatása is van. Az antioxidáns képesség növelhető A-, C-, E- vitamin, béta karotin és szelén táplálék kiegészítőkkel. Ily módon szervezetünk immunrendszerét természetes módon erősítjük, javítjuk az erek állapotát, csökkentjük a szívinfarktus bekövetkeztének esélyét. Érdemes odafigyelni, hogy a lakószoba hőmérséklete ne legyen több 21º Celsiusnál, a hálószobáé 18º Celsiusnál. Ez nemcsak egészséges, hanem költségkímélő is. A családunkra, munkánkra fordított időn felül foglalkozzunk többet önmagunk testi-lelki karban tartásával. Ne sajnáljuk az időt alkalmanként a kéz, talp, test masszázsra,. az egyszerű fogások elsajátítására. Rendszeres alkalmazása serkenti a vérkeringést, nyirokáramlást, felfrissíti a tartós ülőmunka, túlterhelés okozta merev izmokat. A megfelelő körülmények között végzett mintegy félórás kellemes mechanikus inger javítja a közérzetet, erősíti az immunrendszert, fokozza a szervezet tisztulását, energiát közvetít. A különböző masszázstechnikák nem helyettesítik a mozgást, de felpezsdít, élénkít, hangulatossá tesz.A napi rendszeres testmozgás egyénre szabott legyen. A bemelegítés nélküli terhelés sérülést okozhat, és elmegy a kedvünk a további fizikai aktivitástól. Az ízületek karbantartása, a csontritkulás, a cukorbetegség megelőzése pedig elképzelhetetlen testi aktivitás nélkül Mindent összevetve: törekedjünk az alacsony zsír és só tartamú ételek fogyasztására, bőséges gyümölcs és teljes kiőrlésű gabonafélék bevitele mellett.A helyes táplálkozás és a rendszeres mozgás hatására hosszú távon is kevésbé alakulnak ki a szív és ér rendszeri panaszok, csökkennek a daganatos megbetegedések. Az életmód változtatást betartva, elérjük mindannyiunk közös célját: hogy minél tovább éljünk egészségesen, harmóniában önmagunkkal, családunkkal, tágabb környezetünkkel. Ajánlásokat ígértem, de ha megfordítjuk a gondolatmenetet – miszerint a fent említett élelmiszerekkel táplálkozzunk – akkor olyan diétát kapunk, melyet betartva életminőségünket javíthatjuk. Csak szemléletmód kérdése, hogy természetes legyen az egészséges táplálkozás, amivel a hosszú ideig tartó minőségi élet hátterét teremtjük meg. 

EGÉSZSÉGTUDOMÁNY, LIII. ÉVFOLYAM, 2009. 1. SZÁM 

 
free pokerfree poker

Keresés

Egész-ség Bár Klub

Jelöljön a Facebookon!

Reklámok

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Adatvédelem - Impresszum - Médiaajánlat - Oldaltérkép